Wie ben ik?

Het is misschien wel leuk voor een lezer om te weten wanneer ik ben begonnen met pianospelen en waar ik heb gestudeerd. Eerst kreeg ik vioolles, maar omdat de kist – toen nog van hout – te zwaar was voor mij als zesjarig jongetje heeft mijn moeder een piano gekocht en toen werd het pianoles. Zo’n beetje tot mijn achtste was ik vast van plan om concertpianist te worden. Daarna veranderde dat: ik vond toen dat je óf onbekend zou blijven en dan was er natuurlijk niks aan, óf succes zou hebben en dan was je nooit meer thuis. Ik heb toen jarenlang gedacht dat ik Frans zou gaan studeren. Maar ongeveer op mijn vijftiende zei Daan Vanhoecke (mijn toenmalige pianoleraar) tegen mij dat ik, als ik wilde, eventueel best goed genoeg was voor een conservatoriumstudie. Daar was ik zo verbaasd en blij over dat ik vanaf dat moment nooit meer over iets anders heb nagedacht. Frans kan ik nog steeds niet zo goed spreken….

Tijdens mijn laatste jaar op de middelbare school volgde ik de vooropleiding in Arnhem en daarna studeerde ik in Arnhem en Amsterdam bij Jaap Callenbach. Na mijn conservatoriumdiploma kreeg ik de kans om een jaar in Boedapest te studeren bij István Antal en Tibor Wehner. Vanaf het begin van mijn studie geef ik al pianoles. Als uitvoerend pianist heb ik deel uitgemaakt van duo’s en trio’s, jarenlang twee operettekoren begeleid en zo nu en dan een solorecital gegeven. Ik heb aardig wat gecomponeerd, niet alleen voor piano solo, maar wel voornamelijk.

In mijn lessen komen natuurlijk alle aspecten van pianospelen aan bod. Bijzondere aandachtspunten daarbij zijn: hoe je het best stukken in kunt studeren, kennis van toonladders en akkoorden en het gebruik van die kennis in de praktijk, en polyfonie (het spelen van twee of meer zelfstandige melodieën door elkaar, bijvoorbeeld bij Bach).

Ik werk in een systeem waarin individuele lessen worden afgewisseld met groepslessen (zie bij “lessen”). Ik heb dat jarenlang alleen zo gedaan met volwassenen, maar toen ik het een keer met kinderen probeerde bleek dat ook uitstekend te werken. Het is leuk om een paar maanden met anderen aan hetzelfde onderwerp te werken. Soms klikt het zo goed tussen leerlingen dat ze ook buiten de lessen om gaan samenspelen of uitvoeringen organiseren.

Vroeger gaf ik thuis les. Wij woonden in een schooltje aan de Klingelbeekseweg en de beide klaslokalen vormden een grote studio waar een concert of een leerlingenuitvoering door zo’n honderd mensen kon worden bijgewoond. Sinds we daar niet meer wonen geef ik les in een mooie studio aan de Spijkerlaan in Arnhem. Hier passen geen honderd mensen meer in, maar mijn beide vleugels gelukkig wel. Speelavonden voor leerlingen organiseer ik nog steeds: vlak voor de zomervakantie met kleine groepjes in de studio en tegen de kerst voor iedereen samen in de sfeervolle Waalse kerk.